Boerin.

13 oktober 2016 - Bidwells Cutting, Nieuw-Zeeland

Dag allemaal,

Ik zal weer eens van me laten horen. Inmiddels ben ik al een boerin aan het worden. Ik vind het erg leuk werk om te doen, maar gelukkig is het wel maar 1 keer per dag melken want twee keer 600 koeien melken is wel erg veel en sta je bijna de hele dag in de melkput. We beginnen 's ochtends om kwart over 5. De koeien worden opgehaald en alles wordt opgestart en klaar gemaakt. Tijd om te melken rond acht uur hebben we de eerste ronde gehad en spuiten we de koeienkak een beetje weg en hebben we een half uur breakfast dan ga ik mee met een van mijn collega's die een huisje op de farm huren. Daarna gaan we de tweede ronde doen en de koeien die net gekalfd hebben. Dan is het inmiddels 10 uur en wordt alles schoon gespoten. Daarna is het tijd om kalfjes te voeren. Dat is wel een gedoe als je ze nog moet leren drinken. Maar als het eenmaal gaat hoef je er niet perse bij te blijven. Daarna gaan we dusten dat is magnesium om het land strooien. Dit geven ze altijd na het kalven een aantal weken om sneller aan te sterken en minder kans op bepaalde ziektes zover ik begrepen heb;). De koeien lopen hier namelijk altijd buiten en alles gebeurd daarom ook met de quad of een brommer. Nu is het ongeveer lunchpauze en dat is twee uur lang dus snel naar huis even eten en ee uurtje slaap meepakken. 'S middags zetten we nieuwe stuk land op waar de koeien de nacht door brengen en genoeg gras hebben om te eten. Of we dekken een steck af. Dat is het kuilgras met zeil en banden. Ze zijn bij mij op de farm al bijna klaar met het kalven. En starten ze met het insemineren van de koeien. Verder ben ik op mijn vrije dagen naar Cape Palisser geweest en Lake Ferry dat was erg mooi om op de rotsen tussen de zeehondjes te zitten. De rest gewoon een wandeling op het strand gemaakt. Ook ben ik in Wellington geweest om een verjaardag te vieren van een nederlands meisje die ook hier werkt en woont. Dat was een mooie stad en de route er naartoe was nog uitdagender. Verder gaat het nog steeds erg goed en vermaak ik me opperbest. Ook is het nog steeds erg goed bij de fam Bosch. Ik krijg nog steeds veel eten en drinken dus ik denk dat ze mij ook wel aardig vinden;). En door wat dingetjes voor Sally te doen compenseert het weer. Het weer wordt hier ook steeds beter en zonniger. Maar het is sochtends nog wel erg koud en koelt ook snel weer af. Maar dat is heel normaal hier ook voor in de echte zomer. Gaat het ook nog goed met jullie allemaal? Stiekem mis ik jullie wel hoor. Maar geen zorgen ik heb geen heimwee.

Liefs Jo

1. Trudy De Boer:
    13 oktober 2016
    Erg leuk om te lezen Jo, dat je een boerinnetje bent nu, wie had dat gedacht! :)

Missen jou hier ook hoor!
  2. Suze:
    13 oktober 2016
    Erg leuk weer wat van je te lezen! En super dat het zo goed gaat. Geniet ervan!
  3. Jacolien:
    Hoi lieve zus,

Ik mis je best wel! Denk veel aan je en ben erg blij dat je het zo naar je zin hebt. Je ziet er ook ontspannen uit op de foto's. Leuk dat je graag het boerenwerk doet!
    In Nieuw-Zeeland hebben ze dus ook de Hollandse producten! Lekker hoor!
    En ook al Hollandse orgels ;)
    Willemijn vindt het jammer dat je niet op haar verjaardag bent! Even wennen hoor, zonder tante Jo!
    We kijken uit naar je volgende verhaal! En niet daar blijven hoor!!

Liefs uit Barneveld
  4. Lydia:
    13 oktober 2016
    Leuk weer een verhaal te lezen, toch wat boerenbloed meegekregen dus..
    Ook al de echte Nieuw Zeelandse entrecotes op?
    Je kan wel een handeltje beginnen, hier genoeg liefhebbers;)
    Het is een geweldige ervaring, erg leuk!!
    Kijk ook weer uit naar je volgende verhaal hoor!